Transport og veibeskrivelse

Det finnes flere ulike alternativer for å komme seg til Eidsbugarden vinterstid

For å komme deg til Eidsbugarden vinterstid må du kjøre enten bil eller buss til Tyin, og deretter beltebil inn til Eidsbugarden.

NOR-WAY bussekspress kjører buss både fra Oslo og Bergen som korresponderer med beltebilene. Rutetider og billetter til bussen finner du HER

Dersom du kommer med bil  fra Oslo/Bergen må du kjøre E16 via Fagernes/Filefjell, og ta av på RV53 mot Årdal ved Tyinkrysset. Når du kommer til et stort rosa bygg på høyre hånd (kjører du langs Tyinvannet har du kjørt for langt ) tar du av og kjører inn på parkeringsplassen. Du må betale for parkering (kontant) og du finner konvolutter for dette i en postkasse på parkeringsplassen.

Når du har kommet deg til Tyin begynner det virkelige eventyret, nemlig beltebilturen inn til Eidsbugarden. Beltebilen går fra plassen foran det rosa bygget og turen tar ca 40min. Dette er en helt unik opplevelse. Disse beltebilene driftes av JVB og har meget lang fartstid på Eidsbugarden. Under kan dere lese litt mer om hva JVB skriver om beltebilens historie.

Beltebilen må forhåndsbestilles både inn og ut, og vi anbefaler dere å ha med kontanter for å betale for beltebilen. Beltebilen koster vinteren 2017 kr 300,- per person en vei. Dere finner ytterligere informasjon om rutetider og plassbestilling HER

Vi ønsker å ta vare på naturen, og anbefaler derfor alle våre deltakere å reise med kollektiv transport til campen. Dersom dette ikke lar seg gjøre så anbefaler vi samkjøring. Reiser du alene og har ledig plass i bilen? Bruk vår facebook side til å skaffe deg passasjerer og nye venner.

 

Beltebilene på Eidsbugarden

«Da vinterturismen begynte å melde sin ankomst allerede før krigen, ble det gjort forsøk med motorisert transport innover i fjellheimen. JVBs tidligere disponent Thor Hansen (1923-45) og hotelleier Helge Kvame på Eidsbugarden, eksperimenterte med en propelldrevet motorslede i traktene rundt Eidsbugarden. Dette falt så heldig ut at det ble bygd tre slike farkoster som ble satt inn i påsketrafikken mellom Eidsbugarden, Tyinholmen og Tyin. Dette var opptakten til at JVB i 1947 gikk til innkjøp av de første beltebilene, weasel, som ble brukt under krigen.

Weaselen var fin å kjøre opp løyper med og til å frakte bagasje innover fjellheimen, men lite egnet til å frakte passasjerer. I 1948 kom Snowmobilene som var langt mer egnet til å trafikkere i fjellheimen vinterstid.
Snowmobilen, som ble bygd av Bombardier i Canada, har kapasitet til 14 passasjerer med bagasje. Snowmobilen ble også satt inn på strekningen Beitostølen-Båtskaret-Bygdin.

I dag har JVB til sammen 12 Bombardier Snowmobiler i trafikk på de to strekningene.